Matprofesor.blogspot.com

Thursday, April 14, 2011

Masalah Yang Selalu Terjadi Pada PC

  1. windows ada masalah atau kerosakan dan ia tidak boleh membuka windows
  2. ada masalah dengan memory atau RAM dan ia mungkin rosak dan s ebab itu komputer anda ijumpi dan restart.
caranya adalah try tukar RAM (pinjam dari PC lain yang sama) dan tengok sama ada pc anda ok atau tidak. jika ok maknanya RAM ada masalah. jika windows ada masalah anda kena install semula. jika kedua2 tidak rosak kemungkinan motherboard anda yang rosak.

masalah kedua :
komputer korg mengalami masalah tidak dapat dihidupkan. apabila dihantar kekedai, jurupulih mengatakan komputer mengalami "hanging" disebabkan serangan virus. dan korg telah install antivirus kaspersky version 7. semasa dikedai kmputer ia dapat dihidupkan apabila bawa pulang kerumah komputer dihidupkan dan mengalami masalah komputer tiada tindak balas seperti kaku. kemudian bila restart ia langsung tidak dapat dihidupkan tetapi mengalami masalah yang sama.monitor dan hardware korg yang lain tiada masalah nmun ia masih tidak dapat berfungsi.

jawapan
komputer sebegini telah dijangkiti sebuah maiware yang dinamakan jambanmu version 2 yang tersorok dalam fail flash.10.exe dan macromedia.10.exe.dam maiware ini telah menukar seluruh sistem windows komputer anda dan ini akan menggangu segala komponen pc korg . ini kerana registry sistem windows ada telah diubah secara drastik dan segala komponen tidak dapat dicam oleh sistem komputer.
korg boleh mengunakan Combofix, SDFix dan Virus Remover Tool for Win32/Alman daripada AVG.
korg boleh dapatkan Combofix di - http://download,bleepingcomputer.c/sUBs/Combofix.exe,
dan SDFix di- http://download,andymanchesta.com/RemoverTool/sDFix.exe dan virus remover Tool di -http://free.grisoft.com/doc/29223/us/frt/0/ndi/67799akn
ingat gunakan ComboFix dahulu, kemudia sDFix dan seterusnya virus Remover Tool. jangan gunakan serentak

PC Tidak Hidup

dua perkara utama yang mesti korg periksa dahulu jika sekiranya pc korg tidak hidup ialah.

Uji CPU
  • Semasa on pc bawakan tapak tangan ke bahagian belakang cpu, jikadirasakan ada angin di bahagian belakang, atau sekiranya monitor yang disambungkan dari cpu, lihat pada lampu monitor, jika ia berwarna kuning atau jingga, ini bermakna cpu masih hidup. Tetapi tidak semestinya ia berfungsi dengan baik. Mungkin salah satu kapasitor di dalam cpu atau kable yang membekalkan kuasa kepada motherboard tidak berfungsi..
  • Tukar cpu lain dan uji semula seperti di atas. Sekiranya berjaya.Maknyanya cpu yang asal bermasalah dan perlu ditukar. Sekiranya tidak berjaya juga, teruskan ke proses menguji RAM.

Uji RAM
1. Buka casing dengan cermat
2. Pastikan anda bebas dari cas elektrostatik.
3. Cabut RAM dari slotnya
4. Cuba gosok kaki RAM dengan getah pemadam yang lembut.
5. Pasang kembali RAM ke slotnya dan uji sama ada PC anda hidup atau

  • sebaliknya.Jika pc korg ok, maka tak perlulah anda bersusah payah untuk menghantarPC korg ke kedai komputer.
  • Ini adalah simple test bagi menguji PC yang takhidup. Dan jika tidak berjaya dalam ke dua dua ujian di atas, maka bolehlah PC tersebut di hantar ke kedai komputer atau diserahkan kepada juruteknik komputer yang anda kenali untuk dibaik pulih selanjutnya.
p/s: fazx tidak akan bertangunggjawab terhadap apa jua kerosakan terhadap pc setelah korg mengikut kaedah diatas

No comments:

Post a Comment

Anyone can coment